Η Performance στην Ελλάδα

Κωδικός μαθήματος
05ΕΠΚΧ 01-ΠΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ε
Σειρά εμφάνισης
1
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Παραστατικές Τέχνες
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

To μάθημα στοχεύει στην μελέτη του εκφραστικού εργαλείου της περφόρμανς μέσα από την παρακολούθηση της ιστοριογραφικής εξέλιξης της από το 1970 μέχρι και τις ποικίλες εκφάνσεις της στο σήμερα. Δίνεται έμφαση στις παραστατικές και εικαστικές τέχνες τοποθετώντας το ελληνικό παράδειγμα μέσα στο συγκειμενικό περιβάλλον όπου δρουν οι Έλληνες καλλιτέχνες, αλλά και σε σύγκριση με τις διεθνείς τάσεις της εποχής. Ο φοιτητής - η φοιτήτρια μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος θα: 

  • γνωρίζει το έργο των σημαντικότερων Ελλήνων/ίδων καλλιτεχνών της περφόρμανς από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 ως σήμερα

  • μπορεί να κατανοήσει τη θέση της περφόρμανς στο κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο της εποχής παρουσίασής της

  • είναι σε θέση να συζητά αλλά και να εφαρμόζει τα συστατικά της περφόρμανς στην καλλιτεχνική δημιουργία

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

  1. Εισαγωγή I: Ιστορικό και κοινωνικό-πολιτιστικό πλαίσιο εποχής, ανασκόπηση Διεθνή κινήματα δεκαετίες 60’ - 70’
  2. Εισαγωγή II: Ιστορικό και κοινωνικό-πολιτιστικό πλαίσιο εποχής + ζητήματα μετάφρασης
  3. Εισαγωγή III: Ιστορικό και κοινωνικό-πολιτιστικό πλαίσιο εποχής + «άλλοι χώροι» (θέατρο, χορός, μουσική)
  4. Οι περφόρμανς στη δικτατορία και μεταπολίτευση: ζητήματα εθνικής ταυτότητας
  5. Πολιτικός ακτιβισμός και περφόρμανς για την Ιστορία του Τόπου I : Δημήτρης Αληθεινός
  6. Πολιτικός ακτιβισμός και περφόρμανς για την Ιστορία του Τόπου II : Μαρία Καραβέλα
  7. Πολιτικός ακτιβισμός και περφόρμανς για την Ιστορία του Τόπου III : Γεωργία Σαγρή , το πολιτικό σχόλιο σήμερα
  8. Γιάννης Χρήστου, Γρηγόρης Σεμιτέκολο και Ιωάννης Ξενάκης: το ολιστικό θέαμα, live art και Μεταφυσική
  9. Προφορικές παρουσιάσεις φοιτητών / φοιτητριών με βάση το έργο Ελλήνων/Ελληνίδων καλλιτεχνών Ι
  10. Προφορικές παρουσιάσεις φοιτητών / φοιτητριών με βάση το έργο Ελλήνων/Ελληνίδων καλλιτεχνών ΙΙ
  11. Φεμινιστική τέχνη, διαφορετικότητα, ταυτότητα, το ιερό και η μυσταγωγία : Λήδα Παπακωνσταντίνου + Άσπα Στασινοπούλου
  12. Ιδιωτικοί – δημόσιοι χώροι : γκαλερί, ξένα ινστιτούτα, συζητήσεις για ένα μουσείο σύγχρονης τέχνης (Θόδωρος)
  13. Θεσμική κριτική, ιστορικοποίηση της περφόρμανς, η σημασία των αρχείων: Per Art Archives (Ευαγγελία Μπασδέκη & Μαργαρίτα Καταγά) πολιτιστικός φορέας καταγραφής της περφόρμανς στην Ελλάδα, Φεστιβάλ Performance Θεσσαλονίκης

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)

  1. Σειρά ατομικών και ομαδικών δραστηριοτήτων και πρότζεκτ, τα οποία εισάγουν βαθμιαία τον φοιτητή και τη φοιτήτρια στην τέχνη της περφόρμανς ανάλογα με τη θεματική του κάθε μαθήματος.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • Δημόσια παρουσίαση (50%)
  • Γραπτή παρουσίαση (50%)
  • Προφορική ενημέρωση φοιτητή/ήτριας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Χρήση PowerPoint και οπτικοακουστικών παραδειγμάτων (13 διαλέξεις)
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω του eClass με εβδομαδιαία παροχή οπτικοακουστικού υλικού, συνδέσμων, φωτογραφιών, έξτρα βιβλιογραφίας και σχετιζόμενων πληροφοριών (εκθέσεις, πολιτιστικά ιδρύματα κ.α.)
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/PDA167/ 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Ελένη Σαρόγλου (επιµ.) (2005) Λήδα Παπακωνσταντίνου, Performance, Film, Video 1969-2004, Αθήνα: Cube Editions
  • Νίκος Δασκαλοθανάσης (2012) Ο καλλιτέχνης ως ιστορικό υποκείμενο από τον 19ο στον 21ο αιώνα, εκδόσεις Άγρα
  • Αγγελική Αυγητίδου, (2023) Εισαγωγή στην πράξη της Περφόρμανς στις εικαστικές τέχνες, Kallipos e-books.

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Γερογιάννη Ειρήνη, (2019) Η περφόρμανς στην Ελλάδα, 1968-1986, Futura Αθήνα.
  • Χονδρού Δανάη, Εικαστικές δράσεις, Φουτουριστικές και ντανταϊστικές ρίζες: Happening: Event: Fluxus: Body Art: Aktionen: Performance: Josef Beuys: Το σώμα τού καλλιτέχνη: Οι εικαστικές δράσεις ως μνημείο, Απόπειρα, Αθήνα, 2006
  • Αυγητίδου Α. και Βαµβακίδου Ι. (επιµ.), Performance Now V. 1: Επιτελεστικές πρακτικές στην τέχνη και δράσεις in situ, Ίων
  • Ειρήνη Γερογιάννη, Χριστόφορος Μαρίνος και Μπία Παπαδοπούλου (επιµ.), (2015) Μαρία Kαραβέλα, Αθήνα: AICA Hellas.
  • Μπία Παπαδοπούλου (επιµ.) (2005) Τα χρόνια της αµφισβήτησης. Η τέχνη του '70 στην Ελλάδα, Αθήνα: ΕΜΣΤ / futura.
  • Μοντέρνο-Μεταµοντέρνο, πρακτ. συν., Αθήνα: Σµίλη, 1988.
  • Locus Athens (επιµ.), 7 performances και µία συζήτηση, Αθήνα: futura, 2006.
  • Τίνα Πανδή και Σταµάτης Σχιζάκης (επιμ.), Δηµήτρης Αληθεινός, Αναδροµική, Αθήνα: Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, 2013.